понеділок, 4 червня 2018 р.

Метод проектів у сучасній школі

Організація проектної діяльності в межах навчального закладу

Скажи мені, і я забуду; Покажи мені, і я запам’ятаю;
Залучи мене, і я навчуся.
Китайська мудрість

Проблемні питання застосування методу проектів у сучасній школі

Метод проектів набуває все більшої популярності і стає одним із найбільш ефективних засобів управління й організації навчального процесу. Огляд педагогічної преси дозволяє стверджувати, що існує вже багато напрацювань із цієї галузі. Це роботи таких авторів як В. Афанасьєв «Проектування педтехнологій»; Г. Гаджиєв «Навчально-технологічнийкомплекс підготовки школярів допроектно-перетворювальноїдіяльності»; І. Жуковський «Особливості роботи навчального закладу в проектному режимі»; О. Мармаза «Проектний підхід до управління навчальним закладом»; Н. Пугачова «Проекту­ вання інноваційної діяльності освітнього закладу»; З. Таран «Трансформація ролі педагога в управлінні творчими та прак-тико-орієнтованимипроектами»; Ф. Шагєєва «Проектування освітніх технологій» тощо.
Однак, перш ніж повести розмову про організацію проектної діяльності, слід відзначити, що переважна більшість вітчизняних і зарубіжних педагогів і психологів переконані в тому, що проектне навчання не повинно витісняти класноурочну систему і ставати панацеєю, його слід використовувати як доповнення до інших видів навчання. Про це необхідно

Організація проектної діяльності в межах навчального закладу
пам’ятати хоча б тому, що спроби радянської педагогіки, яка сприйняла метод проектів саме як панацею, закінчилися невдачею і подальшим забуттям перспективного методу аж до 80-хроків ХХ століття. Проектне навчання варто будувати на принципах взаємодоповнення щодокласно-урочноїсистеми. На момент виконання першого проекту учителі (керівники проектів) й учні мають набути окремі навики проектної діяльності (хоча б на примітивному рівні). Почи­ нати проектну діяльність можна лише тоді, коли учні здатні працювати самостійно або з незначною консультативною допомогою. В іншому випадку учитель буде змушений «тягнути» і «підганяти» учнів, що суперечить самій суті проектної роботи.
Більшість проектів варто спрямувати на вирішення на­ вчальних завдань — засвоєння програмового матеріалу. Слід пам’ятати: оптимальна кількість проектів, які виконуються одночасно — один!
Впровадження методу проектів у практику роботи школи повинно обов’язково включити в себе:
вивчення методу проектів колективом учителів на теоретичному і методологічному рівнях;
підготовку учнів до роботи над навчальним проектом;
включення навчальних проектів у тематичне планування уроків;
впровадження даної технології в практику викладання предметів шкільного курсу: розробку і здійснення на­ вчальних проектів;
організацію моніторингу формування проектних умінь;
діагностику рівня сформованості проектних умінь;
оцінку виконання педагогічних задач в результаті виконання навчального проекту;
Проблемні питання застосування методу проектів

узагальнення досвіду роботи за методом проектів як способу навчальної діяльності на уроках з різних предметів шкільного курсу.
Метод творчих проектів разом з іншими активними методами навчання потрібно починати застосовувати вже в початкових класах.
Розмова про особливості ведення проектної роботи в початкових класах потребує окремої книги. Але деякі особливості цієї роботи відзначено і в цьому посібнику.
Узагальнюючи досвід проектної роботи в початковій школі навчальних закладів України, підкреслимо такі вимоги до неї:
контроль за виконанням проектних завдань повинен бути більш ретельним (більша кількість консультацій
іспостережень за веденням проектної документації), бо
ітеоретичних, і практичних знань та вмінь у молодших школярів ще мало;
проекти для початкової школи у більшості випадків мають бути короткотривалі (обдаровані учні, які випере­ джають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти і довготривалі проекти);
у роботі з усім класом перевагу слід віддавати рольовим, інформаційним, творчим проектам — ці види діяльності завжди викликали інтерес з боку молодших школярів;
для пошукової діяльності бажано спочатку залучати дітей з підвищеною навчальною мотивацією — їхні дослідження можуть зацікавити інших учнів;
у ролі перших проектів у початковій школі варто обрати групові. Це надасть можливість диференційовано підійти до розподілу проектного завдання: після здійснення проекту кожна дитина буде вважати себе здатною брати участь у його виконанні. Учитель отримає уявлення про можливості кожної дитини (в тому числі
ідля пропозицій щодо індивідуальних проектів у подальшому) і виділить лідерів, які зможуть очолити майбутні проектні групи;
Організація проектної діяльності в межах навчального закладу
значну увагу необхідно приділяти презентації проектів: запрошувати на неї батьків, учнів інших класів (такий підхід створює мотивацію для подальшої роботи);
учитель на початку проектування повинен підвести учнів до вибору теми;
теми учнівських проектів мають бути різноманітними, їх не слід регламентувати та виділяти більш значимі;
робота над проектом у початкових класах не повинна бути вимушеною, учні мають працювати добровільно.
Повертаючись до теми проблемних питань застосування методу проектів, варто зауважити: ті, хто починає працювати за проектною методикою, повинні врахувати, що навчальний процес за методом проектів істотно відрізняється від традиційного навчання, що спричиняє певні труднощі:
відсутність педагогічних кадрів, не тільки знайомих із методом проектів, але і таких, що мають досвід роботи за проектною технологією (керувати проектною діяльністю учнів може лише той учитель, який сам виконав хоча б один проект, інакше існує загроза спрямувати учнів хибним шляхом);
недостатнє методичне забезпечення з теми: «Метод проектів»;
відсутність необхідних умінь і навичок в учнів: рефлексивні уміння, пошуково-дослідницькі,навички оціночної самостійності, уміння й навички співробітництва, комунікативні уміння, презентаційні уміння й навички тощо);
відсутність «інтелектуальної зрілості».
Плануючи свою роботу, навчальний заклад може передбачити такі види проектної діяльності:
проектна діяльність, яка включена в навчальний процес, як його частина;

Немає коментарів:

Дописати коментар