Організація проектної діяльності в межах навчального закладу
Скажи мені, і я забуду; Покажи мені, і я запам’ятаю;
Залучи мене, і я навчуся.
Китайська мудрість
Проблемні питання застосування методу проектів у сучасній школі
Метод проектів набуває все більшої популярності і стає одним із найбільш ефективних засобів управління й організації навчального процесу. Огляд педагогічної преси дозволяє стверджувати, що існує вже багато напрацювань із цієї галузі. Це роботи таких авторів як В. Афанасьєв «Проектування педтехнологій»; Г. Гаджиєв «Навчально-технологічний комплекс підготовки школярів допроектно-перетворювальної діяльності»; І. Жуковський «Особливості роботи навчального закладу в проектному режимі»; О. Мармаза «Проектний підхід до управління навчальним закладом»; Н. Пугачова «Проекту вання інноваційної діяльності освітнього закладу»; З. Таран «Трансформація ролі педагога в управлінні творчими та прак-тико-орієнтованими проектами»; Ф. Шагєєва «Проектування освітніх технологій» тощо.
Однак, перш ніж повести розмову про організацію проектної діяльності, слід відзначити, що переважна більшість вітчизняних і зарубіжних педагогів і психологів переконані в тому, що проектне навчання не повинно витісняти класноурочну систему і ставати панацеєю, його слід використовувати як доповнення до інших видів навчання. Про це необхідно

пам’ятати хоча б тому, що спроби радянської педагогіки, яка сприйняла метод проектів саме як панацею, закінчилися невдачею і подальшим забуттям перспективного методу аж до 80-х років ХХ століття. Проектне навчання варто будувати на принципах взаємодоповнення щодокласно-урочної системи. На момент виконання першого проекту учителі (керівники проектів) й учні мають набути окремі навики проектної діяльності (хоча б на примітивному рівні). Почи нати проектну діяльність можна лише тоді, коли учні здатні працювати самостійно або з незначною консультативною допомогою. В іншому випадку учитель буде змушений «тягнути» і «підганяти» учнів, що суперечить самій суті проектної роботи.
Більшість проектів варто спрямувати на вирішення на вчальних завдань — засвоєння програмового матеріалу. Слід пам’ятати: оптимальна кількість проектів, які виконуються одночасно — один!
Впровадження методу проектів у практику роботи школи повинно обов’язково включити в себе:
•вивчення методу проектів колективом учителів на теоретичному і методологічному рівнях;
•підготовку учнів до роботи над навчальним проектом;
•включення навчальних проектів у тематичне планування уроків;
•впровадження даної технології в практику викладання предметів шкільного курсу: розробку і здійснення на вчальних проектів;
•організацію моніторингу формування проектних умінь;
•діагностику рівня сформованості проектних умінь;
•оцінку виконання педагогічних задач в результаті виконання навчального проекту;

Проблемні питання застосування методу проектів
|
•узагальнення досвіду роботи за методом проектів як способу навчальної діяльності на уроках з різних предметів шкільного курсу.
Метод творчих проектів разом з іншими активними методами навчання потрібно починати застосовувати вже в початкових класах.
Розмова про особливості ведення проектної роботи в початкових класах потребує окремої книги. Але деякі особливості цієї роботи відзначено і в цьому посібнику.
Узагальнюючи досвід проектної роботи в початковій школі навчальних закладів України, підкреслимо такі вимоги до неї:
•контроль за виконанням проектних завдань повинен бути більш ретельним (більша кількість консультацій
іспостережень за веденням проектної документації), бо
ітеоретичних, і практичних знань та вмінь у молодших школярів ще мало;
•проекти для початкової школи у більшості випадків мають бути короткотривалі (обдаровані учні, які випере джають у своєму розвитку однолітків, можуть з успіхом розробляти і довготривалі проекти);
•у роботі з усім класом перевагу слід віддавати рольовим, інформаційним, творчим проектам — ці види діяльності завжди викликали інтерес з боку молодших школярів;
•для пошукової діяльності бажано спочатку залучати дітей з підвищеною навчальною мотивацією — їхні дослідження можуть зацікавити інших учнів;
•у ролі перших проектів у початковій школі варто обрати групові. Це надасть можливість диференційовано підійти до розподілу проектного завдання: після здійснення проекту кожна дитина буде вважати себе здатною брати участь у його виконанні. Учитель отримає уявлення про можливості кожної дитини (в тому числі
ідля пропозицій щодо індивідуальних проектів у подальшому) і виділить лідерів, які зможуть очолити майбутні проектні групи;

Організація проектної діяльності в межах навчального закладу
•значну увагу необхідно приділяти презентації проектів: запрошувати на неї батьків, учнів інших класів (такий підхід створює мотивацію для подальшої роботи);
•учитель на початку проектування повинен підвести учнів до вибору теми;
•теми учнівських проектів мають бути різноманітними, їх не слід регламентувати та виділяти більш значимі;
•робота над проектом у початкових класах не повинна бути вимушеною, учні мають працювати добровільно.
Повертаючись до теми проблемних питань застосування методу проектів, варто зауважити: ті, хто починає працювати за проектною методикою, повинні врахувати, що навчальний процес за методом проектів істотно відрізняється від традиційного навчання, що спричиняє певні труднощі:
•відсутність педагогічних кадрів, не тільки знайомих із методом проектів, але і таких, що мають досвід роботи за проектною технологією (керувати проектною діяльністю учнів може лише той учитель, який сам виконав хоча б один проект, інакше існує загроза спрямувати учнів хибним шляхом);
•недостатнє методичне забезпечення з теми: «Метод проектів»;
•відсутність необхідних умінь і навичок в учнів: рефлексивні уміння, пошуково-дослідницькі, навички оціночної самостійності, уміння й навички співробітництва, комунікативні уміння, презентаційні уміння й навички тощо);
•відсутність «інтелектуальної зрілості».
Плануючи свою роботу, навчальний заклад може передбачити такі види проектної діяльності:
•проектна діяльність, яка включена в навчальний процес, як його частина;
Немає коментарів:
Дописати коментар